Tuesday, December 25, 2012

Bulan Disember



jam tepat mnujukkan pkul 1.30 pagi.. mata ak masih lagi tbuka luas... esok pg2 lagi dh nk kne bgun kerja....
dah lama blog aku ni bsawang!... nk tau npe tjuk entry ak Bulan Disember??? sbb bulan ni kn musin ujang n dlm pd masa yg besday ak pon jth pada bln ni...hehehehe

tinggal brapa ary je lg besday ak... agk2 hubby ak ingt x besday ak???? :)....

ak pon mls nk bebel pjg2..bb mood nk mgarang kkurang ckit mlm ni..hehe
k laa Gud Nitezzzzz
✿ Terima Kasih Sudi Baca ✿

Monday, December 24, 2012

Sahabat Selamanya

Kita Lahir dengan Kebebasan,
Sebuah  fitrah suci seorang hamba,
Kita hidup dengan keterbatasan,
Allah jua yang menjadi Tuan,
Mengatur kebebasan dan keterbatasan,
Dari situ, manusia bahagia dan sejahtera,
Kini, manusia mahu menjadi “Tuhan”
Diturutinya NAFSUnya
Diciptanya keterbatasan yang melukakan
Berlagak angkuh laksana Tuhan
Lupa peranan mentadbir ummah
Adil, dan Saksama,
Ummah ini asalnya bebas milik Allah,
Kini resah, luka, sakit ,
kerana zalimnya SYAITAN LAKNATULLAH.
Namun, bumi sentiasa berputar,
Siapa yang ALPA ada balasannya,
Pasti akan terjerumus,
Pasti akan lalai semula seperti dulu,
Bangkitlah SAHABAT, bangkit,
Kawal NAFSUmu,
JANGAN BIARKAN NAFSUmu,
MENJADI RAJA LAGI…

✿ Terima Kasih Sudi Baca ✿

Sunday, December 2, 2012

Bingkisan Doa

SEKIRANYA KITA CINTA KEPADA MANUSIA,
TAK SEMESTINYA MANUSIA CINTA KEPADA KITA,
TETAPI SEKIRANYA KITA CINTA KEPADA ALLAH,
NESCAYA CINTA ALLAH TIADA PENGHUJUNGNYA.
SEKIRANYA KITA CINTA KEPADA MANUSIA,
KITA AKAN CEMBURU KEPADA ORANG YANG MENCINTAI
ORANG YANG KITA CINTAI,
TETAPI SEKIRANYA KITA CINTA KEPADA ALLAH,
KITA AKAN TURUT MENCINTAI
ORANG YANG MELABUHKAN CINTANYA KEPADA ALLAH JUGA.
YA ALLAH,
ANDAINYA DIA ADALAH JODOH YANG DITETAPKAN
OLEH-MU KEPADAKU,
MAKA CAMPAKKANLAH DALAM HATIKU CINTA KEPADANYA ADALAH
KERANA-MU,
DAN CAMPAKKANLAH DALAM HATINYA,
CINTA KEPADAKU ADALAH KERANA-MU.


NAMUN,
ANDAINYA DIA BUKANLAH JODOH YANG DITETAPKAN OLEH-MU KEPADAKU,
BERIKANLAH KU KEKUATAN AGAR PASRAH DALAM MENGHARUNGI UJIAN,
YANG KAU BERIKAN KEPADAKU.


YA ALLAH,
JIKA AKU JATUH CINTA,
CINTAKANLAH AKU PADA SESEORANG YANG MELABUHKAN CINTANYA PADA-MU, AGAR BERTAMBAH KEKUATANKU UNTUK MENCINTAI-MU.


YA MUHAIMIN,
JIKA AKU JATUH CINTA,
JAGALAH CINTAKU PADANYA AGAR TIDAK MELEBIHI CINTAKU PADA-MU.


YA RABBANA,
JIKA AKU JATUH HATI,
JAGALAH HATIKU PADANYA AGAR TIDAK BERPALING PADA-MU.


YA RABBUL IZZATI,
JIKA AKU RINDU,
RINDUKANLAH AKU PADA SESEORANG YANG MERINDUI SYAHID DI JALAN-MU.


YA ALLAH,
JIKA AKU RINDU,
JAGALAH RINDUKU PADANYA AGAR TIDAK LALAI AKU MERINDUI SYURGA-MU.


YA ALLAH,
JIKA AKU MENIKMATI CINTA KEKASIH-MU,
JANGANLAH KENIKMATAN ITU MELEBIHI KENIKMATAN INDAHNYA BERMUNAJAT DI SEPERTIGA MALAM TERAKHIR-MU


YA ALLAH,
JIKA AKU JATUH HATI PADA KEKASIH-MU,
JANGANLAH BIARKAN AKU TERTATIH DAN TERJATUH DALAM PERJALANAN PANJANG MENYERU MANUSIA KEPADA-MU.


YA ALLAH,
JIKA KAU HALALKAN AKU MERINDUI KEKASIH-MU,
JANGAN BIARKAN AKU MELAMPAUI BATAS SEHINGGA MELUPAKAN AKU PADA CINTA HAKIKI DAN RINDU ABADI HANYA KEPADA-MU.

✿ Terima Kasih Sudi Baca ✿

Saturday, July 14, 2012

Doa aku untuk hari ini...

“Ya Allah… Seandainya telah engkau catatkan… Dia milikku tercipta buatku… Satukanlah hatinya dengan hatiku… Titipkanlah kebahagian antara kami…. agar kemesraan itu abadi… Dan Ya Allah… Ya Tuhanku Yang Maha Mengasihi… Seiringkanlah kami melayari hidup ini… Ketepian yang sejahtera dan abadi”.
“Tetapi Ya Allah… Seandainya telah engkau takdirkan… dia bukan miliku… Bawalah ia jauh dari pandanganku… Luputkanlah ia dari ingatanku… Dan peliharalah aku dari kekecewaan”.
“Serta Ya Allah Ya Tuhanku Yang Maha Mengerti… Berikanlah aku kekuatan… Melontar bayangannya jauh ke dada langit… Hilang bersama senja nan merah… agar aku bahagia… Walaupun tanpa bersama dengannya”.
“Dan ya Allah yang tercinta… Gantillah yang telah hilang… Tumbuhkanlah kembali yang telah patah… Walaupun tidak sama dengan dirinya”.
“Ya Allah Ya Tuhanku… Pasrahkanlah aku dengan takdirmu… Sesungguhnya apa yang telah engkau takdirkan… Adalah yang terbaik buat ku… kerana Engkau maha mengetahui… Segala yang terbaik buat hamba Mu ini”.
“Ya Allah… Cukuplah engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku… Di dunia dan di akhirat… Dengarlah rintihan dari hamba Mu yang daif ini… Jangan engkau biarkan aku sendirian… Di dunia ini mahupun di akhirat… Menjuruskan aku kearah kemaksiatan dan kemungkaran… Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman… Supaya aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup… Ke jalan yang Engkau redhai… dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh”.
Amin.. Ya Rabbal A’lamin.
✿ Terima Kasih Sudi Baca ✿

Friday, July 13, 2012

Kelebihan dan Fadhilat Surah AL-KAHFI, SAJDAH, YAASIN, AD-DUKHAN, AL-WAQIAH, AL-MULK, AL-HASYR

SURAH AL-KAHFI (surah yang ke-18-mengandungi 110 ayat)
Daripada Umar berkata: Nabi saw telah bersabda:
“Sesiapa yang membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka bersinarlah cahaya daripada bawah kakinya hingga ke langit. Untuknya cahaya di hari kiamat dan diampunkannya antara dua Jumaat”

 SURAH AS-SAJDAH (surah yang ke-32-mengandungi 30 ayat)
Dan diriwayatkan imam Ahmad daripada jabir berkata:”Adalah Nabi SAW tidak tidur hingga dibaca surah As- Sajdah dan Al-Mulk”
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Sesiapa membaca Surah As-Sajdah, pahalanya seperti orang yang solat menepati malam al-Qadar dan dikuatkan keIslamannya, tauhidnya serta mendapat ilmu yang benar.

SURAH YAASIN (surah yang ke-36-mengandungi 83 ayat) 
Daripada Ma’qil ! Ibni Yasar berkata:
“Al-Baqarah adalah rangka Al-Quran diturunkan setiap satu ayat dengan disertakan 80 Malaikat dan Ayat Kursi khususnya diturunkan khas dari di bawah Arsy Allah swt yang tersusun di dalam surah Al-Baqarah. dan surah yaasin itu, adalah jantung hati Al-Quran”.

SURAH AD-DUKHAN (surah yang ke-44-mengandungi 59 ayat)
Daripada abi Hurairah r.a. berkata :nabi saw telah bersabda:
“Sesiapa yang membaca surah Ad-dukhan pada waktu malam, maka esoknya 70,000 malaikat akan meminta ampun baginya”.

SURAH AL-WAQIAH (surah yang ke56-mengandungi 96 ayat)
Rasulullah saw bersabda:
” Bacalah surah Al-Waqiah. Sesiapa yang membacanya tidak akan menjadi miskin selama-lamanya”

SURAH AL-MULK(surah yang ke-67-mengandungi 30 ayat)
Daripada Ibnu Abbas r.a berkata:
“Bacalah surah al-Mulk dan ajarkanlah kepada ahli keluarga kamu dan semua anak kamu dan juga kepada anak-anakmu yang belum baligh di rumahmu dan jiran tetanggamu, sesungguhnya yang menyelamatkan dan berdebat di hari kiamat di hadapan Allah swt memohon ampun kepada pembacanya supaya Allah swt menyelamatkan dia daripada api neraka dan pembacanya juga selamat dari siksaan kubur!”
Dan Nabi saw bersabda:
“saya suka kalau surah ini ada dalam hati tiap insan dari umatku”.

SURAH AL-HASYR(surah yang ke-59-mengandungi 24 ayat)
Nabi saw bersabda:
“Barangsiapa yang membaca 3 ayat terakhir surah al-Hasyr maka Allah swt mewakilkan 70 malaikat berselawat atasnya hingga petang. Begitu juga waktu petang dan jika dia meninggal pada hari itu, ia dikira mati syahid”

✿ Terima Kasih Sudi Baca ✿

Wednesday, July 11, 2012

mengertilaa...

ungkapan apakah yang sesuai utk sy berikan pada awk??? sy kesal,kecewa dengan sikap awk..tapi sy tak pernah menbenci awk..apatah lagi utk meninggalkan awk..sy ttp d sini bsama awk..wlpn awk xtahu apa yg tersirat d hati sy..mungkin awk xsedar dalam diam sy mnagis...sy berusah syum..sy xnk org thu sy terluka..setiap kali awk lukakn hati sy..sy slalu mf kn awk..tp awk ttp xfhm perasaan sy...
saya..xminta awk sanjung sy,sy xmintak awk anggap sy seperti sorg puteri...tp ckupla mgenali sy,ckuplah mghargai pgorbanan sy...dan awk sedia mnerima sgla klemahan sy...bantulah sy ke jln kbhgian, dan ppuk laa rasa cinta antara kita...

saya nak awk tahu..sy bukan anak hartawan,bukan anak karyawan, sy juga xpandai berfalsafah...sy seorg ank desa..yg hidup serdahana..wlpn khidupan ini kadang kala menguji kmampuan sy..sy terima seadanya,wlpn ia teramat perit bgi sy... stiap kali sy lalui jln yg berliku sy sering berpaling..agar awk sntiasa bersama sy ,tp....sy tahu ia hanya sekadar hayalan...pjalanan hidup sy..masih jauh..sy teruskn jua wlpn sy tak sekuat yg mreka sangka...

tapi..... awk xtahu....awk xtahu apa yg sy rasa,awk xpernah hargai saya ( sy terkilan)...

xpe..sy xkesah... sy terima seadanya..

satu hari nanti awk akan faham apa yg saya ingin smpaikan... sy harap masa tu awk jgn kesal dgn apa yg telah terjadi... ksh syg sy pd awk xpernah berubah wlpn berkali awk lukakn sy...

salam....
✿ Terima Kasih Sudi Baca ✿

Tuesday, July 10, 2012

Seindah Kata

Seindah hiasan adalah wanita solehah
Wanita solehah itu aurat dijaga,
Pergaulan dipagari,
Sifat malu pengikat diri,
Seindah hiasan di dunia ini,
Keayuan wanita solehah itu
Tidak terletak pada kecantikan wajahnya,
Kemanisan wanita solehah
Tidak terletak pada kemanjaannya,
Daya penarik wanita solehah itu
Bukan pada kemanisan bicaranya
yang menggoncang iman para muslimin
Dan bukan pula terletak pada kebijaksanaannya bermain lidah
Memujuk rayu
Bukan dan tidak sama sekali,

Kepetahan wanita solehah
Bukan pada barang kemas atau perihal orang lain
Tapi pada perjuangannya meningkatkan martabat agama,
Nafsu mengatakan wanita cantik
dengan paras rupa yang indah bak permata yang menyeri alam
Akal mengatakan wanita cantik atas kemajuan dan kekebalannya dalam ilmu
serta pandangan dari segala aspek
Hati menyatakan kecantikan wanita hanya pada akhlaknya,
Itupun seandainya hati itu bersih untuk dinilai,
Wahai wanita jangan dibangga dengan kecantikan luaran,
Kerana satu hari nanti ianya akan lapuk ditelan zaman,
Tetapi jaga dan peliharalah kecantikan dalaman,
Agar diri kita bersih dan sentiasa mendapat rahmat Ilahi,

Wahai wanita jangan dibangga dengan ilmu duniawi yang kau kuasai,
Kerana ada lagi manusia yang lebih berpengetahuan darimu,
Wahai wanita jangan pula berdukacita atas kekurangan dirimu,
Kerana ada lagi insan yang lebih malang darimu,
Wahai wanita solehah jangan dirisau akan jodohmu,
Kerana muslimin yang bijaksana itu tidak akan terpaut
pada wanita hanya kerana kecantikan parasnya,
Bersyukurlah atas apa yg ada
Serta berusaha demi keluarga, bangsa, dan agama,
Salam perjuangan untuk sahabatku semua...

✿ Terima Kasih Sudi Baca ✿

Friday, July 6, 2012

Keraj oo Kerja

Salam haii.... lama betul x wat entry..ema bz sekarang..hari ni pun terpakse kerja gak ( spatutnya hari ni cuti ).. Kemarin pg2 lagi bos dh call suh dtg kerja ary ni.. minggu lepas ema ada mesyuarat kat Cameron Higland..2hari 1 malam jer...balik tu rasa nk demam pn ada..iye laa..rehat xckup..tido pn xckup...lenguh satu badan... tapi pape pn.. best gak laa g tu.. tp nk jln2 xsempat pn..cuma masa balik tu kejap jer shopping tu pn xbyk bb jln jem laa.. ok laa ni ema ad nk kongsi cikit gmbar ema n staff kat kerja...

ni time dinner.. bersama Wan Suriati Staff PBTM



Baju Baru tu..hihhihi



  Ok ni Lak semasa minum..time ni dah kul 2pg dah..mata tu mgantuk dh sgt2..ok besama kami tu Isteri Dato'



 Sebelum balik begambar sebagai kenangan di The Cool Point Hotel, Cameron Higland


 SEbahagian dripada Staff PBTM Negeri Kelantan




Besama Kak Mah. Isteri kpd Bendahari PBTM Negeri Kelantan..aku tumpang kerta dia laa


✿ Terima Kasih Sudi Baca ✿

Saturday, June 23, 2012

Dekorasi Pelamin cun gilerr

Salam….
Hai lame x wt entry kat blog kite ni…waaa busy laa
Hari ni rasa ad masa yang terluang cikit so, kita nk kongsi gambar pelamin2 yg lawa
Nasib laa kita dah kawen lau belum…
Rasa cm nk sewa jer pelamin cm ni..semua lawa2 laaa
Alai rasa rugi laak..kihkih
Pape pn sape yg belum kawen tu boleh laaa wat pilihan kat cni semua lawa2
Pasti korang semua ppuas aty laa…

  saya suka sangat2 yang ni..lawa nyaaaaa... :)


 yang ni lawa jugak


 simple jer kan...



 ni lau dapat yg ni tido pn rasa xnak bangun kihkih..(LAWA)


 sweetnya.....


 sape2 yg suka simple tu..blh laa pilih yg ni..lawa tau






 ni pn lawa juga...rabun mata tgk...(semuanya lawa)


Kalau korang nak tengok lagi banyak.. TEKAN SINI
Selamat menyamu mata....

✿ Terima Kasih Sudi Baca ✿

Wednesday, June 13, 2012

Jom Sama-sama kita amalkan.

Doa harian dan Pengertian doa


Di dalam kesibukan menjalankan pekerjaan harian, kita kadangkala terasa payah melakukan sesuatu. Bagaimanapun, kita selalu terlupa Allah subhana wa ta'ala berada di samping kita dan telah berjanji akan memudahkan hidup kita jika kita memintanya. Di dalam surah Al-Mukmin ayat 60, Allah menjelaskan:



Berdoalah kepada Ku, nescaya akan Ku perkenankan bagimu, sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah Ku akan masuk neraka jahannam dalam keadaan hina dina!

Doa Harian ini adalah himpunan doa-doa yang mudah tetapi penting di dalam pekerjaan dan amalan seharian kita, sebagaimana yang pernah dilazimkan oleh Nabi Muhammad s.a.w semasa hayat baginda.


Oleh kerana semua bacaan doa dan zikir tersebut dalam Bahasa Arab, maka disarankan kepada pembaca agar mempelajari bacaan teks doa atau zikir
daripada orang yang boleh atau memahami bahasa arab agar setiap kalimat yang dibaca betul dari segi bacaan dan maknanya kerana apabila bacaan berubah, maka ertinya juga akan berubah. Kalimat bahasa arab juga adakalanya tidak dapat diterjemahkan ertinya dengan sepenuhnya kerana Nabi Muhammad s.a.w telah diberi kelebihan oleh Allah dengan "Jawami Al-Kalim" iaitu ucapan yang panjang dan mendalam. Adapun terjemahan setiap doa dan zikir hanyalah sebagai bantuan untuk memahami erti setiap bacaan agar menambahkan rasa khusyuk sewaktu membacanya.

Doa dalam bahasa arab, berasal dari kata ( دَعَا - يَدْعُو - دَعْوَة ) yang bererti, memanggil, memohon atau meminta. Orang yang berdoa ertinya orang yang mengajukan permohonan kepada Allah tentang kebaikan diri, keluarga dan harta benda,urusan dunia, agama dan akhirat. Meminta turunnya rahmat dan terhindar dari bencana.

Di dalam Al-Quran kata-kata doa banyak kita temukan dalam beberapa ayat dan surah, mempunyai beberapa erti yang berbeza kandungan dan makna dari ayat-ayatnya dengan perbezaan susunan kalimat-kalimatnya pula.
Umpamanya:


a. Doa yang bererti ibadah atau menyembah. Sebagaimana firman Allah:


Dan jangan kamu berdoa (menyembah) selain Allah, sesuatu yang tidak memberi manfaat dan mudharat kepadamu...
(Surah Yunus ayat 106)
b. Doa yang bererti Istighathah (meminta tolong). Seperti Firman Allah:

...dan minta tolonglah kepada saksi-saksimu (sekutu-sekutumu) selain Allah jika kamu orang-orang yang benar.
(Surah Al-Baqarah ayat 23)
c. Doa yang bererti As-Sual (memohon), Seperti Firman Allah:

...mintalah kepadaKu, akan Ku perkenankan pintamu...
(Surah Al-Mukmin ayat 60)
d. Doa yang bererti An-Nidaa' (panggilan). Seperti Firman Allah:

Iaitu pada hari DIa memanggil kamu...
(Surah Al-Isra' ayat 52)
e. Doa yang bererti Ath-Thana' (pujian). Seperti Firman Allah:

Katakanlah Pujilah Allah atau Pujilah Ar-Rahman...
(Surah Al-Isra' ayat 110)
f. Doa yang bererti Al-Qaul (ucapan). Seperti Firman Allah:
Ucapan mereka di dalamnya ialah: Maha Suci Ya Allah...
(Surah Yunus ayat 10)

✿ Terima Kasih Sudi Baca ✿

Sunday, June 10, 2012

Petua Mencantikkan Wajah

MENGHILANGKAN PARUT JERAWAT
Mula-mula ambilkan sedikit madu dicampurkan dengan bedak sejuk. Insyaallah petua ini dapat menghilangkan jerawat yang kebanyakannya masalah ini dirasakan oleh setiap wanita.

MENGHILANGKAN TAHI LALAT
Caranya ialah ambil nenas dan limau purut yang telah dikisar , sapukan di tempat tumbuhnya tahi lalat tersebut. Lakukan 2 atau 3 kali sehari sehingga ia jatuh sendiri. Amalkannya selalu, Insyaallah akan mendapat hasilnya segera. Saya pun sedang mengamalkannya sekarang. Selamat mencuba!!

BIBIR MERAH SEMULAJADI
sapukan sedikit mentega atau majerin pada bibir anda sebelum tidur. amalkan setiap hari.

MELEBATKAN BULU KENING
Setiap wanita inginkan bulu kening yg cantik dan tersusun tanpa dicukur jadi untuk menjadikan itu kenyataan cara-caranya ialah ambik daun lidah buaya ramaskan hingga melekit dan sapukan dikening pada setiap malam. 

KULIT MUKA LICIN BERSERI
Ambil Yogurt Asli kemudian sapu pada keseluruhan bahagian muka. Buat seperti masker..biarkan beberapa minit hingga yogurt tersebut kering kemudian cuci muka dengan air bersih. Ulang setiap 3 kali seminggu anda akan nampak hasilnya muka akan kelihatan licin, berseri, segar dan mengelakkan daripada kulit muka kering.

MENAIKKAN SERI MUKA
Setiap kali sebelum anda ingin mendapatkan kelapa untuk santannya, jangan dibuang air kelapa tersebut. Air kelapa tersebut boleh menyerikan wajah anda. Mula-mula ambil air kelapa itu dan sapukan ke muka anda. Biarkan sampai kering. Selepas itu, barulah basuh muka anda. InsyaAllah wa jah anda akan berseri dan parut di muka akan beransur hilang. Amalkanlah selalu…..

MENGELAK LEBAM DI BAWAH MATA
Semasa kita menyapu krim atau foundation di muka… pada bahagian bawah mata sapu krim sambil mengurut guna jari manis sebanyak 3 kali dan baca selawat.

MENGHILANGKAN LEBAM BAWAH MATA
Sebelum mandi pagi, lapkan mata anda dengan air sejuk dari peti sejuk..cuba lah.. ianya juga baik untuk menyegarkan mata.

MELICINKAN WAJAH
Ambil buah tomato makan @sapu pada muka pada waktu pagi dan malam. Muka akan menjadi licin dan halus. selamat mencuba.

MEMERAHKAN BIBIR HITAM
Bibir yang hitam boleh kembali bertukar kepada warna merah. Caranya ambil 3 helai daun sirih, perah airnya yang berwarna merah kemudian sapu di bibir pada waktu malam. Amalkannya selalu dan insyaallah apa yg anda hajati akan menjadi.

MENGHILANGKAN LEBAM DI BIBIR
Untuk menghilangkan atau mengurangkan lebam bibir akibat kesan merokok, ambillah halia dan ditumbuk lumat sehingga mengeluarkan air dari halia tadi. Amalkan menyapu kebibir anda setiap malam sebelum masuk tidur dan biarkan ianya kering sendiri. Untuk melembabkan bibir juga, anda ambil madu dan s apukan pada bibir anda setiap malam. Itulah yang saya malkan selalu. Selamat mencuba.


MEMBENTUK, MELEBATKAN BULU KENING
Caranya mudah saja…ambil sebiji buah keras, bakar hingga hangus ( hitam ). Dengan menggunakan sebatang lidi yang bersih, gosok/asah pada buah keras tu. Kemudian sapukan pada kening dan bentuklah dengan sebaiknya. Lakukan beberapa hari. Seelok-eloknya sapukan pada kening anak yang baru lahir, Insya-Allah kening anak anda akan tumbuh dan berbentuk dengan cepat dan cantik. Petua ini juga boleh diamalkan oleh sesiapa saja yang inginkan kening cantik dan hitam. Selamat mencuba.

NAIK SERI WAJAH
Seri Wajah: Ambil sedikit air dan selawat sebanyak tiga kali dan sapukan pada wajah lakukan pada
tiap-tiap pagi insya’Allah wajah akan kelihatan berseri-seri.


MENCANTIKKAN KULIT MUKA
Untuk jadikan kulit muka yang cantik, mestilah rajin mencuci.
1. Sapu muka dengan telur -merah/putih biar hingga kering
2. Cuci muka dengan air suam dan sapukan limau nipis dan basuh sekali lagi kemudian lapkan dgn
tuala yg bersih.Lakukan sekali sehari insyaallah kulit muka anda tidak ditumbuhi jerawat dan
menegangkan kulit muka yang kendur.

MENYERIKAN WAJAH
Ambil,embun pagi dihujung rumput/daun ( dikawasan yang tiada pencemaran ) dan sapukan ditapak tangan.Kemudian sapukan di bahagian muka sambil berselawat dan biarkan hingga kering. Kemudian basuh muka anda. Amalkan selalu insyaallah.

HILANGKAN HITAM DI MUKA DAN JERAWAT
Ambil kayu manis dan dicelup di dalam air lalu kikis di atas benda kesat seperti batu.. sapukan kayu manis yang sudah dikikis di kawasan bintik- bintik hitam dan jerawat.. Insyaallah jerawat dan bintik- bintik hitam akan beransur hilang…tapi kena rajin mengamalkannya…Semoga anda berjaya dan selamat mencuba.

PETUA AWET MUDA
Bangun pagi dari tidur…minum air masak @ air kosong 3 gelas sebelum basuh muka @ gosok gigi. Selepas itu barulah bersiap untuk mandi. Amalkan selalu setiap pagi selepas bangun daripada tidur. Senang dan mudah. Cuba dan lihatlah kesannya kerana saya telah mencubanya.

MUKA BERSERI
Bangun pagi, sebelum air menyentuh mana2 anggota badan, gunakan jari telunjuk dan rautkan menggunakan air bermula dari bawah muka hingga ke dahi disertai dengan selawat. Buat sebanyak 3 kali. Amalkan setiap hari. Insya ALLAH, wajah anda akan berseri2. Jangan rautkan dari atas ke bawah, sebab ia akan menjadikan wajah cepat kedut. Dan jangan tinggal solat serta baca Alquran dan berwirid.

SENTIASA MUDA
Ramai wanita yang ingin nampak muda walaupun usia sudah mencecah sehingga 35 tahun. Petuanya mudah sahaja,apabila bangun dari tidur, ( jangan gosok gigi ) minum segelas air suam beserta dengan selawat. Insyaallah umur 35 tahun pun masih kelihatan muda

✿ Terima Kasih Sudi Baca ✿

Kisah Kita

Assalamualaikum..W.B.T

Camat pagi sume..wah nak kata pagi xlaa pagi sangat...
kali ni nk buat entry tentang ema..
xlaa menarik cm  entry org lain..
apa yg ttulis ni..hnya dari hati ema..

Kisah Kita
kisah ema dan Cinta Hati
sweet gtu...ok kami knl dah lame dh...taun 2006 ag
ok..dia simple cm ema gak simple...

dalam phbungan ni mmg bnyak dugaan
tp alhmdulilah..kami tabah menghdapinya
ala cm org lain gak gaduh2 ni biasa laa asam garam dalam
perhubungan...
lau xgaduh tak best gak..
hihihi...

apa yg ema harap phubungan n iktan ni akan bkekalan hingga 
ke akhir hayat...

xmau.. cite pjg2..ni tgk 
sedikit sebanyak gambar kami...
hihihi..tp dia xsuka bgambar..tgk mood nk bgambar pn..




Ni laa Cinta Hati ...~ Ngeee~





✿ Terima Kasih Sudi Baca ✿

Saturday, June 9, 2012

Sekadar Renung

Sekadar Renungan

Hidup tidak selalunya indah
Bagai hari-hari yang lalu
Ada malam selepas siang
Ada panas selepas hujan
Ada redup selepas rebut
Dan nikmatilah rasa keindahan
Di dalam hati yang sentiasa bersinar
Dengan pancaran “ NUR KEIMANAN”

Ingatlah!! Harumnya cinta
Sekadar fantasi semata-mata
Harumnya-harum persahabatan
Adalah realiti yang pasti
Tiada resah Cuma rindu bertandang
Pada sebuah kemesraan..

Sahabatku…
Kegagalan dalam percintaan
Adalah sekadar merealitikan fantasi
Namun kegagalan dalam perjuangan
Adalah seperti kegagalan dalam kehidupan
Jika karam di kamar rindu,hiasilah bibirmu
Dengan senyuman..
Senyuman itu adalah pengubat segala-galanya

Berdoa,bertawakal dan berusahalah
Untuk mengadai pelangi kejayaan
Pabila dirimu merenungi bulan
Ingatlah kehijauan rumput dan bumi…

Duhai…
Sahabatku,tabahkan hatimu
Dalam merempuhi gelombang kehidupan
Usah merempuhi gelombang kehidupan
Usah dibiarkan hidupmu terumbang ambing
Tanpa arah dan tujuan..
Merempuh dunia percintaan ibarat
Merempuh samudera yang sedang bergelora
Kesetiaan ibarat taufan,amat buruk untuk disadang..

Kerana takdir itu hikayat yang
Bercerita penuh kebenaran..
Cintakan manusia ibarat menikam di hati sendiri
Cintakan Allah adalah penawar segala-galanya..
-KEKESAHAN-

✿ Terima Kasih Sudi Baca ✿

Murahnya Harga Cinta

Assalamualaikum…
Ok! Ema mmg lama xmnulis dalam blog..hihihi
Bukan apa sibuk sikit dengan urusan kerja
Tu yang tak sempat tu
(al’maklumlaa pekerja yang rajin..ngee!!)


Ok! Ary ni ema nk mulis tentang “MURAHNYA HARGA CINTA”
Korang fhm tak mksud ny???


Jeng-Jeng!!!
Hope korang sudi baca,
Kalau pjg sngt..truskn laa jugak ok..hihihi




Di awal percintaan psgan kkasih ni mmg sgp mberi serta bkorban apa sja kn..btl X???? ala perkara ni norma dan belaku pd byk org. bila kita tnya mgapa sgup bkorban smpai bgitu skali,jawapannya mstilaa “ dh syg lgpun mmg spttnya kta buat mcm2 utk org yg kta sygi.bkn utk org lain pn utk psgan kta juga”

Diakui myyangi kksh shingga sgp bkorban apa shja xslh tp biar lah bpada2 terutama d awal pcintaa.
Jgn smpai kmu terlalu byk mberi shngga terlbh. Akibatnya kmu juga yg rugi dan bersedih krna apa yg tlh kmu beri tdk bbaloi dgn apa yg kmu dpt.Ssnguhnya mberi tlalu byk dan awl adalh antra kslpan bsr wanita dan lelaki dlm bcinta.

Hampir  sma dgn tanaman. Kamu tidak pasti bykkh baja yg perlu di letakkn,akhirnya kmu terlbh mletaj baja dgn hrapan tanaman akn lbh sht dan subur.Akhirnya tanaman tersebut mati kerana tlbh baja.bergitu juga dgn pcintaan.

Meh!! sini tgk 6 tanda yg tergolong sedang terlebih beri

Kamu mnelefon dia lbh dri dia mnelefon kamu.
Sgla perancangan utk kluar bsma smua kamu yg aturkan dan dia xpernah skali pn mgajak kamu kluar.bkn itu shja si dia xpernah mbyr apa2 spjg kluar bsma kamu.
Kamu aje yg sllu mberi si dia hadiah, sdgkan dia langsun xingt pn nk beri hadiah wlpn pd hari jadi kamu sndri.
Apa shja yg si dia mtk kmu pasti akn sdya upaya mgadaknnya biapn stgh dri permintaannya.
Stp kali mbawanya kluar kmu sntiasa mmstikan kamu mbawa si dia ktempat2 yg mnarik,mahal n mewah. Tujuan kamu bbuat bgitu sbb mahu si dia sntiasa gmbra dan seronok bila kluar bsma kamu. Wlpn hakikatnya kamu bknlah tlalu kaya utk berbuat demikian.
Kamu bgitu manjakn dia.biar pn sdh psti si dia mlakukn kslhan dan cuba curang pd kamu ttp kamu hnya bsikap x Nampak krna tidak mahu hubungan kamu dan dia terjejas.

Tindakan sebaiknya

Apa yg perlu kmu lakukn ialah bhnti bharap. Mksdnya, andai kamu tlbh beri sbaiknya bhnti atau langkah  ke belakang smula spya phubungan blh bnafas kmbali. Cara yg blh kmu lakukn ialah elakkn dri mghubunginya. Diamkn dri buat sketika. Kalau blh, pergi mlncong,blk kg, berehat ke tmpat lain. Kalau kamu tak boleh menlancong,apa kata kamu sibukkan diri kamu dgn kerja dan rakan2 utk berapa minggu shja. Jangan risau,kamu tidak akan kecewa. Ini pnting!! Berikan ruang utk perhubungan kamu. Biar masa blalu tnpa ada tindakan dri kamu dan jgn lupa dlm masa yg sma kamu msti la CERIA!! Ok. Mungkin skali skala kamu blh call dan sms ttp jgn bckp tlalu lama,skadar btnya khabar ckuplah. Mungkin 2 minggu skali. Wjudnya ruang spt ini dlm phbungan mbolehkan kdua pihak mmkirkan smula hala tuju perhubungan…

✿ Terima Kasih Sudi Baca ✿

Thursday, May 31, 2012

Segugut ooo segugut

Banyak dikalangan para wanita yang pernah mengalami senggugut. Ada yang mengalami senggugut tahap kronik sehingga tidak boleh bangun. Ini tentunya sangat menyusahkan. Walaupun terdapat ubat untuk menghilangkan sakit ketika haid ini, tetapi ia hanya berkesan setiap kali kita menelan ubat itu sahaja. Bukankah lebih elok jika kita dapt menghilangkan senggugut itu selama-lamanya, tanpa perlu bergantung kepada ubat?

Berikut adalah petua bagaimana menghilangkan sengugut yang dapat saya kongsikan buat tatapan anda semua.

1. Air kapur
Ambil segelas air teh yang telah sejuk dan campurkan dengan sedikit kapur (kapur makan/sirih). Minum lah air campuran tersebut.
2. Air sejuk
Amalkan minum air sejuk terlebih dahulu setiap pagi sejurus selepas anda bangun dari tidur.
3. Kunyit dan gula merah
Rebuskan setengah auns kunyit yang telah dipotong-potong bersama sedikit gula merah dan asam gelugur. Biarkan sejuk. Amalkan meminum air rebusan ini dua kali sehari setiap hari sebelum datang haid.
4. Kunyit
Jika bau hanyir ketika haid menganggu anda, anda boleh mengambil sepotong kunyit jantan. Tumbuk lumat dan campurkan sedikit air kemudian di perah sehingga dapat kira-kira satu gelas kecil. Campurkan dengan air asam jawa dan gula merah. Amalkan meminumnya setiap malam selama seminggu sebelum datang haid.
5. Air limau nipis
Campurkan sedikit air limau nipis bersama air kunyit yang telah ditumbuk. Jadikan ia sebanyak segelas penuh. Amalkan meminumnya setiap malam tiga hari sebelum datang haid.
6. Kulit kayu manis
Ambil kulit kayu manis kira-kira setahil (37.8 gram), lima keping kulit limau nipis atau limau purut dan rebus. Amalkan meminumnya segelas setiap malam tiga hari sebelum haid.

Nanti korang cuba laa yer...tp Leceh laa ckit, ema pn ad segugut jugak..ema lau dh segugut mmg xbangun terus..tido pn mniarap..bwh perut letak bantal ats pinggan pn letak bantal.. Sakit nya mak ooii...xleh nk ckp per laa...nk jln pn mmg xley. kaki ni sejuk cm air batu..muka pucat jer..mkn pn xlalu..(hihiihi)

Tapi..... main ng xtahan ni...xkn nk guling2 jer..letih laaa...nk xnk ema ambik ubt tahan sakit yg warna biru ( RM2 jerrr) lps 30mnit thn laa..bru laa blh bgun n mkn.. ema slalu bgantung pd ubt tahan sakit..bila segugut. org cakap xelok, tp ema mabk gak..sbb skt sgt Allah aje tau..


✿ Terima Kasih Sudi Baca ✿

Monday, May 28, 2012

Pertunangan


Salam semua.....
Wah2 lama laa tak aktivkan blog kita ni..hihihi
sibuk la...Hurmm hope korang semua sihat2 ok.. hari ni ema nk menulis laa cikit...pasal pertunangan..bukan ema ok! kawan ..^_^
26/05/2012...
Siti Hajar binti Yusof selamat bertunang dgn "Cinta Hatinya"
wah2...romantik sungguh! hihihi...
pape pn Taniah ok Hajar Yusoff.. bila dh jadi tunang org ni..
banyak dugaan akn mdatang..
ema harap Hajar n Ikmal dapat laluinya dengan penuh kesabaran
dan yang penting sekali...
kalau ada problem tu korang selesaikan elok2
tak mau gaduh2..
Hajar Yusof pn jangan garang sanagt ok!! ( gurau aje)
ok!.... ni ema nk kongsi sikit gambar2 sempena pertunangan dia...
jom2 tengok..tuan punya bdan pn lawa tau..
 Cantik...

 gambar yg ni..ema suka...

 bakal mak mertua...dan Hajar pulak bakal menantu sulong...

 ni laa geng kito org... Dari kiri ~ Dbah, Hajar, Ema dan Wan
xsuka gambar ema nmpak tembam!! nggeee..

 Tahniah Hajar....



✿ Terima Kasih Sudi Baca ✿

Saturday, April 28, 2012

Malunya pada ALLAH swt


Bila kita bertemu orang tersayang,
kita berhias diri,
berpakaian cantek,
berwangi-wangian,
degupan jantung berdegup-degup
hati rasa berdebar-debar
hati juga rasa teruja untuk bertemu
bila yang tersayang berkehendakkan sesuatu
cepat-cepat kita usahakan
lantas tidak mahu yang tersayang itu kecewa
tapi...

Bila kita bertemu yang menciptakan kita,
yang begitu kasih dan sayang pada kita,
yang memberi nikmat hidup kepada kita,
yang meniupkan ruh kepada kita,
yang begitu belas kasihan kepada kita,
kita berpakaian yang biasa-biasa,
kadang-kadang dicalitkan sedikit wangi-wangian,
perasan teruja jarang-jarang ada,
malah ada yang berasa berat untuk bertemu
dan ada juga yang tidak mahu bertemu
bila Dia memanggil pun tidak kita sahuti panggilanNya
yang disuruh pun selalu tidak kita penuhi
yang dilarang pun selalu juga kita langgari
sedangkan Dialah yang Maha Menciptakan kita
Dialah yang memegang dan menguasai nyawa kita
Tanpa Dia...
kita tidak punya ruang untuk bernafas di muka bumi

Tidakkah kita malu padaNya
ALLAH Al-Khaliq, Ar-Rahman, Ar-Rahiim???

Perhatikanlah dialog Rasulullah S.A.W dengan para sahabat dalam sebuah majlis.

Baginda bersabda, ”Malulah kepada Allah dengan sebenar-benarnya.” Para sahabat menjawab, ”Wahai Nabi Allah, kami memang malu kepada Allah dan sentiasa memuji-Nya.” Nabi bersabda, ”Bukan begitu yang saya maksudkan. Tetapi, orang yang malu kepada Allah dengan sebenar-benarnya mestilah menjaga kepala dan fikiran yang terkandung di dalamnya. Hendaklah juga menjaga perut dan apa yang dikumpulkan di dalamnya, dan hendaknya dia mengingati maut dan bencana yang akan menimpanya. Siapa yang menginginkan akhirat, maka dia mesti sanggup meninggalkan kegemerlapan hiasan dunia.” (Riwayat Imam At-Tirmizi)


Wallahua'lamuma fi qalbi...

✿ Terima Kasih Sudi Baca ✿

MANISNYA REDHA..♥♥


haii
 
~✿>> Apabila kita REDHA atas sesuatu yang MENGECEWAKAN HATI kita, maka percayalah Allah akan MENGGANTIKAN kekecewaan itu dengan SESUATU YANG TIDAK DIJANGKA..

p/s : SENYUMLAH dengan penuh KESABARAN di atas pahitnya duri dunia dan biarkan hati merasa MANISNYA REDHA..♥♥

✿ Terima Kasih Sudi Baca ✿

Tuesday, April 24, 2012

6 SEBAB BERUNTUNGNYA PEREMPUAN MEMPUNYAI RAHIM






1.) Dia bekerja dengan Allah..j...adi 'kilang
'manusia.Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh..
7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang tetapi Allah
anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya.

2.) Cuti bersalin juga sehingga 60 hari. Cuti ini bukan cuti suka hati
tapi, cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah..Orang
lelaki tak ada cuti dari sembahyang...sembahyang wajib
baginya dari baligh sehingga habis nyawanya..

3.) Satu lagi berita gembira untuk wanita, sepanjang dia
mengandung Allah sentiasa mengampunkan dosanya..lahir saja bayi, seluruh
dosanya habis.. Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita, jadi
kenapa perlu takut nak beranak? Marilah kita pegang kepada tali
Allah. Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap
mati syahid.. Allah izinkan terus masuk Syurga..

4.) Untuk peringatan semua wanita yang bersuami: Seluruh
kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa-
dosa suami dia tak tanggung.

5.) Diakhirat nanti seorang wanita solehah akan terperanjat
dengan Pahala extra yang banyak dia terima diatas segala kebaikan
suaminya yang tak disedari.. Bila dia lihat suaminya tengah
terhegeh-hegeh di titian Sirat,dia tak nak masuk syuga tanpa
suaminya, jadi dia pun memberi pahalanya kepada suami untuk
lepas masuk syurga. Didunia lagi, kalau suami dalam
kesusahan isteri boleh bantu tambah
lagi di akhirat. Kalau seorang isteri asyik merungut, mulut
selalu muncung terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra
ini.

6. )Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat
didalam dan diluar rumah, segala dosa-dosa anak isteri
yang tak dididik dia akan tanggung ditambah lagi dengan
dosa-dosa yang lain. Dinasihatkan kepada semua
wanita supaya faham akan syariat Allah agar tidak derhaka
denganNya. Dan semua lelaki fahami hati
naluri seorang wanita & isteri agar tidak derhaka denganNYA.......








✿ Terima Kasih Sudi Baca ✿

Sunday, April 15, 2012

Terkilan....

Salam... lama xmenulis, ary ni ak ad mood nk menulis. nak luah kan rasa terkilan yang terbuku di hati aku.. dah lama aku laluinya sndri tp nyata aku tak kuat, untuk menghadapinya sendri. hari ini aku ingin mgimbau kmbali zaman aku masa kanak-kanak lg. Dlu kita ibarat adik beradik! hakikatnya kita hnya laa sepupu. tapi aku b'syukur kerana memiliki sepupu seperti engkau!!... keindahan itu hnya dpt aku rasakn pd zaman 
kanak-kanak dlu..bkn skrg!.. skrg semuany hilang n tersimpan rapi di lipatan sejarah yg makin usang. Kita sama-sama bermain masak-masak, sorok-sorok n kau juga yg m'gajar aku cara nk bermain badminton. Tapi kenapa sekarang kau mmg berubah sakan??? apa salah aku smpai kau anggap ak org asing???
iya..aku th kau sekarang sdh berjawatan, bekerja di sektor kerajaan..bkn seperti aku! adakah kerana itu kau angkuh! dan sombong??? sampaikan berselisih bahu pun kau langsun tak menoleh apatah lagi menegur ak!..ak aje yg bodoh mnegur org yg sombong mcm kau! ... terkilan benar hati aku, tapi aku sedikit pn tak menbenci kau.. krna terlalu sukar utk ak menbenci sesorg yg bergitu rapat dgn ak satu ketika dlu.
masih aku ingt..... lepas kau SPM kau menerima tawaran blja d terengganu.. masa tu ak bangga sgt dgn kau.. dan kau pn menberi ak kata smgat supaya bljr bsngguh2 supaya mncapai kjyaan sperti kau..
dan.....
bila kau blk bcuti..kau akn pergi rumah aku... kita akn bbual, bgurau
bila kau kat kampus.. SMS mjadi phubung kita...
ak Gembira kerana ad sepupu seperti kau..
Masa Zaman Kanak-kanak dulu...
bila time raya ak akn sandang beg kat bahu...
sebab nk kumpul duit raya kita sma2 jln kaki pergi braya umh saudara mara..
time tu meriah sgt hari raya kita, bila dh sehari suntuk pergi beraya kat rumah sedara mara
bila balik umh..kita akn kira duit raya..tgk sapa yg paling byk duit raya,,
hehehehehe... ak akn gelak sorg2 bila ingt time dlu....
Tapi.... :-(
sekarang kau dh xcm dlu lg...kau dh lain..kau smbong... kalau laa kau baca apa yg aku tulis ni..mybe kau dpt rasa apa yg aku rasa... tp xmustahil kau fhm apa yg ingin ak smpai kn..
kau Jururawat manakala ak..hnya laa seorg kerani cabuk! bkn seperti kau bkerja di sektor kerajaan, ak pulak bkerja d syarikat NGO.. knpa kau mbenci ak sdemikian???
tiap masa.... ak slalu nanti2 kan yg kau akn mngur ak.. tp ak th ak hnya berangan...
masih aku ingat.....
time tu ak pergi ke Hospital, n ak terlihat kau..lalu ak menegur kau n kau hnya mlihat ak dgn pdngan kosong!!
slps tu ak pergi lg ke Hospital tu....n ak bjmpa lg dgn kau..kali ni kau hnya lalu dpn ak tp sepatah haram pn kau xtgur ak....SOMBONGNYA kau!!!
selepas itu..ak nekad xmnegur kau lg.. lg pn kau xpnh anggap ak sepupu kau kn...
Andai dapat ak undurkan masa pada masa lalu.. sungguh ak xingin mgenali mu.... n sungguh ak xmhu pnyai sepupu seperti kau.... 
tapi..aku xmampu menbenci kau....
Andai diberikan waktu n ruang boleh kah kau terangkn pd aku knpa kau bersikap sdemikian???
maafkan aku kiranya aku bsalah....

P/S : byk lg yg ak nk luah kn tp ckup laa setakat ni sja..lau luah byk2 pn bkn dia blh baca pn...
jz skadar mluahkn..tidak bniat pape pn... Cuma ak rasa Terkilan...
walaupape pn kenangan dulu..mampu mgubat hati ak...


✿ Terima Kasih Sudi Baca ✿