Thursday, May 31, 2012

Segugut ooo segugut

Banyak dikalangan para wanita yang pernah mengalami senggugut. Ada yang mengalami senggugut tahap kronik sehingga tidak boleh bangun. Ini tentunya sangat menyusahkan. Walaupun terdapat ubat untuk menghilangkan sakit ketika haid ini, tetapi ia hanya berkesan setiap kali kita menelan ubat itu sahaja. Bukankah lebih elok jika kita dapt menghilangkan senggugut itu selama-lamanya, tanpa perlu bergantung kepada ubat?

Berikut adalah petua bagaimana menghilangkan sengugut yang dapat saya kongsikan buat tatapan anda semua.

1. Air kapur
Ambil segelas air teh yang telah sejuk dan campurkan dengan sedikit kapur (kapur makan/sirih). Minum lah air campuran tersebut.
2. Air sejuk
Amalkan minum air sejuk terlebih dahulu setiap pagi sejurus selepas anda bangun dari tidur.
3. Kunyit dan gula merah
Rebuskan setengah auns kunyit yang telah dipotong-potong bersama sedikit gula merah dan asam gelugur. Biarkan sejuk. Amalkan meminum air rebusan ini dua kali sehari setiap hari sebelum datang haid.
4. Kunyit
Jika bau hanyir ketika haid menganggu anda, anda boleh mengambil sepotong kunyit jantan. Tumbuk lumat dan campurkan sedikit air kemudian di perah sehingga dapat kira-kira satu gelas kecil. Campurkan dengan air asam jawa dan gula merah. Amalkan meminumnya setiap malam selama seminggu sebelum datang haid.
5. Air limau nipis
Campurkan sedikit air limau nipis bersama air kunyit yang telah ditumbuk. Jadikan ia sebanyak segelas penuh. Amalkan meminumnya setiap malam tiga hari sebelum datang haid.
6. Kulit kayu manis
Ambil kulit kayu manis kira-kira setahil (37.8 gram), lima keping kulit limau nipis atau limau purut dan rebus. Amalkan meminumnya segelas setiap malam tiga hari sebelum haid.

Nanti korang cuba laa yer...tp Leceh laa ckit, ema pn ad segugut jugak..ema lau dh segugut mmg xbangun terus..tido pn mniarap..bwh perut letak bantal ats pinggan pn letak bantal.. Sakit nya mak ooii...xleh nk ckp per laa...nk jln pn mmg xley. kaki ni sejuk cm air batu..muka pucat jer..mkn pn xlalu..(hihiihi)

Tapi..... main ng xtahan ni...xkn nk guling2 jer..letih laaa...nk xnk ema ambik ubt tahan sakit yg warna biru ( RM2 jerrr) lps 30mnit thn laa..bru laa blh bgun n mkn.. ema slalu bgantung pd ubt tahan sakit..bila segugut. org cakap xelok, tp ema mabk gak..sbb skt sgt Allah aje tau..


✿ Terima Kasih Sudi Baca ✿

7 ulasan:

Cik Fie said...

nice entry :)

100++ DAH JOIN GA SAYA . KORANG BILA NAK JOIN ? CEPAT JOIN !! :D
http://mynameishafizah.blogspot.com/2012/05/peserta-random-giveaway-by-cik-fie_26.html

azwahajiosman said...

senggugut ?
Allah ja tau kn mcm mna sakit .
dulu azwa pnah sakit smpai tk boleh nk bgun bt kerja .
lpas amalkn teh boh hijau beli kt pasaraya ,alhamdulillah semakin sembuh .tp pahit sikit lah teh tuu hihi just share ..

❤ idriana_farisya ❤ said...

Azwa mmg pn...teh boh ijau??? dia utk krngkn sgugut ker...emma slalu thn ng mkn ubt tahan sakit ajer..

azwahajiosman said...

ha'a ada org knal kn kt azwa ad dkt pasaraya kotak hijau ada merah sikit sikit hihi alhamdulillah mujarab .
dulu azwa pnh gak nk tahan sakit telan panadol ,tp ada cikgu tegur ckp tk elok so bila try teh boh hijau tu mmg hilang .

❤ idriana_farisya ❤ said...

ooo..emma slalu mkn ubt tahan sakit jer...nty blh laa ema try teh boh tu..hihihi

kakcik kepala kecik said...

tq bgi maklumat.. bru semalam je kakcik sengugut.. pegh.. tiduq pon smbil bersila,, lex bantal d depan.. n tunggeng.. haha.. dh mcm musg tidoq da.. tq!

❤ idriana_farisya ❤ said...

wlcm..kakcik..